رواية كان حياة لي كاملة بقلم رنا مصطفى، لمحبي قراءة الكتب والرواية، كما سنتعرف على أهمية قراءة الروايات، يمكنكم قراءة رواية كان حياة لي كاملة بقلم رنا مصطفى من خلال موقع الجنينة. 

الرواية 

هي فنٌّ من فنون الأدب، تشمل السرد الطويل للأحداث نثريّاً؛ وهذا السرد يقوم بوصف شخصيّاتٍ خياليّة، أو واقعيّة، أو خليط من كليهما، لجانب عرض الأحداث في طريقةٍ مُترابطةٍ ومُتسلسلة، وتُعتبر الرواية أطول القصص وأكبرها حجماً؛ إذ تتعدّد الشخصيات بالرواية، وتزداد الوقائع وتتنوع، وأوّل مكان ظهرت به الرواية في أوروبا، لتنقل بعدها إلى باقي دول العالم.

أهمية قراءة الروايات

  • إثراء المخزون المعرفيّ للقارئ: إذ إنّ الرواية ليست عرضاً للأحداث فحسب، بل تتضمن الحديث عن تواريخَ وأحداث لم تظهرها النقاب من قبل بعض الأحيان، كما تُقدّم معلومةً جديدةً للقارئ، وبالرُّغم من مُهاجمة البعض للراوية العاطفيّة، أو هذه التي تُركّز على قصص الحب والرومانسيّة؛ لكنّ الكاتب غالباً ما يُحيطها في عموم المعارف المهمة.
  •  السفر إلى أماكن مُتعدّدة مجاناً: إذ تُقدم صفحات الروايات المُتعدّدة وصفاً لأماكن ليست قريبة من مكان وجود القارئ؛ كوصف كاتبٍ يابانيٍّ لشواطئ اليابان، أو كأن يذكر كاتبٌ فلسطينيٌّ الطريق المؤدّي للقدس في التفصيل، وكثيراً ما يشعر المُمسك الى صفحات الرواية أنّه بالغابة الخضراء، أو المعالم التاريخية التي يقول عنها الراوي بروايته.
  •  تنمية ملكة التعبير والكتابة: حيث إنّ العديد من الموهوبين؛ وخصوصا الطلبة تتفتّح قرائحهم الكتابيّة، ويستطيعون تنمية قدراتهم بالكتابة والتعبير عندما يُكثرون من قراءة الروايات، وحتى تعود أقلامهم على حسن الوصف واللغة، والاغلب ما يُنصح الكتّاب والقاصّون المبتدئون في تكثيف قراءاتهم للروايات، وتنويعها في قراءتها؛ كقراءة الرواية العربيّة، والغربيّة، وروايات الأدب الروسي.
  •  تحفيز الخيال: عندما يرى الشخص التلفاز، أو فيلماً على شاشة الحاسوب الخاصّ به؛ ليس هنالك داعي للتخيّل ما دام الحدثُ موجوداً، على شاشات الأجهزة الإلكترونيّة الحديثة، أمّا عند مُطالعة الروايات فيتخيل القارئ الأحداث، وطبيعة الأماكن التي يذكرها الكاتب، ويُحاول التعاطُف أيضاً مع مشاعر الأبطال، أو البطل المُفضّل لديه بالرواية. 
  • التسلية والمُتعة الذهنيّة: يحتار البعض بكيفيّة قضاء وقت فراغه بأساليب جديدةٍ مختلفة، وتُعد قراءة الروايات من أكثر الأمور المُسلية التي تُحقّق المُتعة الذهنيّة للقارئ. 
  • تعزيز مهارة التحدث والخطابة: تقوم الروايات باستعراض على اختلافها الموضوعات التي تتناولها في لغةٍ سليمة، وألفاظٍ فصيحةٍ وقوية يتأثر بها القارئ، وينمّي مخزونه اللفظيّ عن طريقها؛ فتراه يتحدث في طلاقة بالندوات والمُحاضرات، وبالمُقابلات الخاصّة في العمل، كما أنّه لا يحتاج للمساعدة عندما يتطلب الأمر صياغة أو كتابة خطاب.

رواية كان حياة لي الحلقة الأولى

رميت الشريط في وشه

– امسك يا مروان

‘ ايه ده ؟

– دي حبوب منع الحمل اللي بتحطها في العصير بتاعي … نفس العصير اللي بتحضره بنفسك و تدهولي قبل ما أنام كل يوم

بصلي بتفاجئ و قولت

– كنت مفكرة إنك بقيت حنين عليا و بتحبني بجد … استغربت اصلا من فين الحنية دي نزلت عليك فجأة … أصل أنا متعودة منك على القسوة في المعاملة دايما ف طبيعي استغرب و اشك إن فيه حاجة غلط

‘ ريحان مش زي ما إنتي فاكرة انا بس مش عايز نخلف دلوقتي … قولت نبقى مع بعض لفترة احسن ف لو قولتلك كده عمرك ما كنتي هتوافقي

– والله ؟ منخلفش عشان نبقى مع بعض لفترة ؟؟؟ هو ده السبب الحقيقي ؟

‘ اه والله هو ده السبب

– يعني مش عشان تخوني براحتك و ميبقاش في أطفال في النص عشان لما السنيورة بنت عمك ترجع من سفرها تتطلقني و تتجوزها … لما ميبقاش في أطفال هيبقى الطلاق أسهل … روحت اشتريت شريط منع الحمل عشان مخلفش منك !!

– تعرف لما معاملتك ليا بقت كلها حنية و لطف جزء مني كان بيقولي دايما إنك بتخوني و جزء تاني كان بيقولي إنك أخيرا حبتني … للأسف بغبائي صدقت الجزء التاني … صدقت إنك اخيرا قبلتني في حياتك و قبلت إني مراتك و حبتني

– طالما أنت مش طايقني للدرجة دي … لمستني ليه وقربت مني ؟؟ كنت تطلقتني احسن … لا و كمان وصلت بيك الجرأة تحطلي برشام منع الحمل في العصير وفي نفس الوقت بتخوني !!

‘ ريحان متفهمنيش غلط أنا …. 

مسكته من قميصه و قولت بعياط

– تعرف أنت اقذ*ر إنسان شوفته في حياتي … أنا قرفانة من نفسي أساسا كل ما افتكر إنك لمستني بكون عايزة انتح*ر … كنت تطلقتني من زمان … عدى خمس سنين على الجوازة دي … ليه حتى مجتش تقولي في وشي أنا مش عايزك … ليه فضلت ساكت ؟ … كل ما اسألك و اقولك هو أنت مش عايزني بتقول لا

– استحملتك و استحملت أهلك اللي بيكرهوني … استحملت كل يوم عدى عليا و أنا نايمة معيطة بسببك و صبرت قولت أكيد يوم هيجي و تحبني … و جه اليوم اهو و صدقتك فعلا … كنت بفرح لما تقولي كلمة حلوة و بفرح لما تحضني و أنام جمبك و في حضنك

– في الآخر ده كله طلع كذب في كذب ده كله عشان ترضي حبيبتك استخدمتني ك لعبة في ايدك … أنت اصلا مش بتحبني و أنا بنسبالك ولا حاجة … هو أنا حشرة عشان تعمل فيا كده … ها يا مروان قولي هو أنا حشرة ؟

قال ببرود

‘ أيوة فعلا أنا

اقرأ أيضًا: رواية عذاب الانتقام الفصل الثاني 2.

إلى هنا نكون قد وصلنا إلى نهاية مقالنا “رواية كان حياة لي كاملة بقلم رنا مصطفى”، حيث تعرفنا على رواية كان حياة لي كاملة في قلم رنا مصطفى، في النهاية نأمل أن يكون مقالنا قد نال إعجابكم.