ما هي قصة أم إبراهيم مستريحة وتفاصيل حبسها ، ظهرت مسترحية جديدة تسمى “فاطمة إبراهيم” في مدينة أكتوبر ، وشهرتها “أم إبراهيم” ، حيث استقطبت ضحاياها من خلال عملها كصاحبة معرض للأثاث و الأجهزة الكهربائية ، و حثتهم على استثمار أموالهم فى المعرض بمعدل 200 جنيه شهريا لكل 100.000 جنيه ، و من خلال المقال هذا على موقع الجنينة سنتعرف على ما هي قصة أم إبراهيم مسريحة و تفاصيل حبسها.

ما هي قصة أم إبراهيم مستريحة وتفاصيل حبسها

حيث قالت إحدى ضحايا إم ابراهيم مستريحة أكتوبر الجديدة: “اتعرفت عليها لما كنت بدور على شقة لوالدتي و هي قالتلي انها شغالة في العقارات ، و صاحبتني و دخلت بيتي ، و بعدين قالتلي عايزه أكبر التجارة و هاتي 100 ألف جنيه هشغلهملك معايا ، و بعدين خلتني اجيبلها قرايبي و سحبت مننا 600 ألف جنيه ، و بعدين لقيناها اختفت وخدت كل حاجتها من المعرض”.

و قال أحد الضحايا: “أنا سواق و ركبت معايا أكتر من مرة و بعدبن عرضت عليا اشتغل معاها بالعربية و تحاسبني بالشهر ، و بعدها طلبت مني 100 ألف عشان تشغلهملي ، و حاسبتني على شهرين ، و بعدها اختفت خالص”.

و قالت ضحية أخرى: “الناس مش معاها و مش لاقيين احنا بعنا الشقق و كنا عاملين جمعيات عشان نشغل الفلوس و ناكل من وراها عيش.. احنا عايزين حد يجيب حقنا ، هي ضحكت علينا و احنا غلطنا عشان هي طمعتنا ، و نصبت على أكتر من 50 شخص ، لو الحكومة مش عارفة تجيبها احنا هنجيبها و ناكلها بسنانا”.

موقف الأجهزة الأمنية

ألقت قوات الأمن بالجيزة القبض على سيدة يشتبه في قيامها بالخداع على الأفراد و أخذ أكثر من 4.5 مليون من أموالهم أثناء تزعمها للعمل في منطقة حدائق أكتوبر بالجيزة ، و تلقى قسم الشرطة حدائق أكتوبر بمديرية أمن الجيزة ، بلاغات من عدد المواظنين بشأن قيام إحدى السيدات و لقبها “إم إبراهيم” مقيمة بدائرة القسم ، بالحصول على مبالغ مالية منهم لتوظفتها و تشغيلها في مجال بيع المعدات و المفروشات الكهربائية مقابل أرباح ، لكنها فشلت في دفع الأرباح قبل عام.

و انتزعت المتهمة مبلغ كبير من الأموال ما يقارب 4 ملايين و 502 ألف جنيه ، بينما هربت من منزلها خوفا من القبض عليها و معاقبتهم من قبل السلطات ، حيث تبين أن السيدة سبق اتهامها في 5 قضايا تبديد و نصب ، و مطلوب ضبطها و إحضارها بقضية نصب و استيلاء على مبالغ مالية ، و تم  تم العثور عليها في أحد المساكن بالمريوطية ، بدائرة قسم شرطة الأهرام ، وعند الاعتراض عليها ، اعترفت بالقيام بالحدث.

و نصل الى هنا لنهاية مقالنا بعنوان ما هي قصة أم إبراهيم مستريحة وتفاصيل حبسها ، و نكون بينا لكم تفاصيل القضية و موقف الأجهزة الأمنية من هذه العملية.